İşitme Kaybı İçin Ne Yapmalıyım?

13.02.2022
    İşitme Kaybı İçin Ne Yapmalıyım?

İşitme kaybı türleri ve nedenleri

İşitme kaybı dış ve orta kulak fonksiyonlarının bozulması sonucu ortaya çıkan  ses
    iletimini sağlayan yolun herhangi bir kısmındaki iletimin kopması veya kesintiye
    uğraması durumudur. Genellikle tıbbi ve cerrahi olarak tedavi edilebilir. Sebepleri
    arasında; Genetik olarak gelişmemiş kulak kepçesi ve yolu, kulak kiri, dış kulak yolu
    darlıkları veya iltihapları, yabancı cisim, kanserler, kulak zarı delinmeleri, orta kulak
    hastalıkları, östaki kanalı hastalıkları bu tür işitme kayıplarına neden
    olabilmektedir.Bu tarz işitme kayıplarına iletim tip işitme kaybı denir.
    İç kulakta veya iç kulaktan beyine kadar olan işitsel yolda meydana gelen bozulmalar
    sonucunda ortaya çıkan işitme kayıpları sensorinöral işitme kayıpları olarak
    adlandırılırlar. Meniere hastalığı, yüksek ses travmasına maruz kalma, kafa travması,
    kulakta toksik etki yapan ilaçlar, viral enfeksiyonlar, presbiakuzi adı verilen (yaşlılıkla
    birlikte gelişen işitme kayıpları), tümörüler gibi durumlar sensorinöral
    tip işitme kayıplarının en sık görülme nedenlerindendir. Genellikle bu gibi durumlarda
    tıbbi tedaviden fayda sağlanamıyorsa kişiye işitme cihazı önerilir. Karma
    tip işitme kaybı ise hem sesin iç kulağa iletiminden hem de iç kulaktan
    kaynaklı işitme kaybı türüdür.”
    Yüksek ateş görülen menenjit gibi hastalıklar, iç kulakta hasara neden olup işitme
    kaybına neden olabilir. Yaşla beraber işitme sinirlerini yıpratır. Bu durum da işitme
    kaybı riskini arttırır.

Gürültülü ortamlarda (fabrika, inşaat alanı gibi) çalışan kişiler, yüksek sese uzun sure
    maruz kaldıkları için işitme sorunlarıyla karşılaşabilirler.
    Yüksek sesle uğraşan müzisyenler veya kulaklıkla müzik dinlemek, diskotek, düğün
    salonu gibi yerlerde aşırı sese maruz kalmak işitmeyi bozabilir.
    Askerlerde ve polislerde silah, top atışlarında kulak koruyucu tedbir alınmadan
    yapılan atışlar yine işitme kaybı sebeplerindendir.
    Bazı ilaçlar, antibiyotikler ve kemoterapide kullanılan bazı ilaçlar, iç kulakta hasar
    yaratabilir. Aşırı dozda alınan kanı sulandıran ilaçlar, ağrı kesici, tansiyon ilaçları gibi
    ilaçlar, kulak çınlaması ya da işitme kaybı gibi geçici olarak yaşanan işitme
    sorunlarına neden olabilir.

İşitme kaybı teşhisi nasıl yapılır?

İşitme kaybı teşhisi bebek ve erişkinlerde farklıdır. İşitme kaybı erişkin kişilerde
    olduğunda belirtileri;
    Konuşma ve seslerin algılamada zorlanma, özellikle gürültülü ve kalabalık
    mekânlarda arka plandaki sesleri, kelimeleri algılayamama, Karşıdaki kişilerin yavaş,
    net ve yüksek sesle konuşmasını isteme, televizyon veya radyonun sesini açma
    ihtiyacı, Konuşmaktan ve bazı sosyal ortamlardan kaçınmaya başlamak gibi bulgular
    olabilir. Bunları biri veya birden fazlası mevcutsa bir kbb muayenesinden geçmek

gerekir. Belki de işitme kaybı basit bir kulak kirinin kulağı kapaması ile olabileceği gibi
    orta ve iç kulaktaki yapıların durumuna bağlı da olabilir. İşitme testi yapılır ve
    muayene sonucu odyogram adı verilen bir döküman üzerinde gösterilir.
    İşitme kaybına sebep olan durum tedavi ile çözümlenebiliyorsa gerekli tedaviler
    düzenlenir. İşitme kaybı kalıcı tipte, herhangi bir tedavisi sağlanamıyorsa işitme
    cihazları ile kişinin işitmesi sağlanır.
    Bebekler kendini ifade edemediklerinden bir takım işitme tarama programlarına tabi
    tutulurlar. Bu taramalar oto akustik emisyon veya ABR adı verilen cihazlarla ile
    gerçekleştirilir, işitme seviyeleri tespit edilir. Ülkemizde yenidoğan işitme taraması
    zorunludur. Şayet sorun sonradan oluşmuş ise vakit kaybedilmeden işitme cihazı
    kullanılmalıdır. Bilişsel gelişim, dil gelişimi ve lisan öğrenmede işitmesinin
    desteklenmesi çok önemlidir.

İşitme Kaybının Tedavisi

Kulaktaki hastalığın ve işitmenin durumuna göre cerrahi işlem yapılır. Orta kulakta
    uzun süreli iltihabi süreç söz konusuysa genellikle kulak iltihabı kurutulduktan veya
    kontrol altına alındıktan sonra cerrahi yöntem uygulanır. Kulak zarı delikse
    timpanoplasti adı verilen yama ile işlem yapılır. Eğer kulak kemikçikleri erimişse,
    işitmedeki iletim bağlantısını sağlamak üzere sentetik kemikçikler ile kopan ses iletim
    zinciri tamamlanır. Özellikle çocuklarda orta kulakta sıvı toplanmasına bağlı bir durum
    varsa tüp takılmak suretiyle sıvının boşalması sağlanıp kulağın duyma fonksiyonu
    tekrar yerine getirilir.
    Şayet işitme kaybı tedavi ile düzelemeyecek durumda ve iç kulak ve beyin ileti
    yollarından birindeki soruna bağlı ise düzenleme cerrahileri yapılmaz anca işitmeye
    yardımcı işitme cihazı veya diğer işitme sistemleri ile ön plana çıkar.
    Bazı kişilerde, orta kulak implantları de gerekebilir. Bu kısa bir cerrahi işlem
    yardımıyla kulak arkasındaki kemik içine yerleştirilir. Genellikle mekanik iletimin
    bozukluklarına bağlı işitme kayıplarında uygundur.
    Çok ileri düzeyde işitme kayıplarında,işitme cihazından yeterli destek alınamaz ise
    halk arasında biyonik kulak diye adlandırılan Koklear implant adlı cihaz bir ameliyat
    ile iç kulak içindeki yapıların içine yerleştirilebilir. Geri döndürülemeyen çok ileri
    seviyede işitme kaybına sahip kişiler için uygundur.
    İşitme kaybı tedavisi hakkında daha fazla bilgi için işitme kaybı tedavisi sayfamızı
    inceleyebilirsiniz.

Ziyaretçi Yorumları